2015.04.28. kedd
Nyomtatás

GEOMATECH - a matematika oktatásának sikeres fejlesztése

A GEOMATECH program az általános iskolától az érettségiig interaktívan, elektronikus eszközök segítségével oktatja a matematikát. A magyar fejlesztésű GEOMATECH módszer hamarosan minden oktatási intézmény számára elérhető lesz, segítségével elindulhat a matematika és a természettudományos tárgyak oktatásának reformja.

 

A projekt elsődleges célja, hogy a diákok megszeressék a matematikát, és az órákon aktívabbak, a tanulás során pedig motiváltabbak, kreatívabbak legyenek.

Rendhagyó sajtótájékoztatón, 2015. április 28-án nyílt meg a nyilvánosság számára is a GEOMATECH Projekt digitális tananyagait felölelő és rendszerező portál. 2000 diák tesztelte már rendszert, de a fejlesztők köszönettel fogadják a további észrevételeket is.

A jövő oktatási módszerét a bemutató rendezvényen méltatta Csépe Valéria akadémikus, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság elnöke, a GEOMATECH Projekt vezető módszertani tanácsadója.

„A GEOMATECH egyik legfőbb újdonsága az aktív, felfedező tanulástámogatás, a törvényszerűségek tapasztalatra épülő, interaktív felfedeztetése, a matematikai és természettudományos problémamegoldás gyakorlati támogatása.” – mondta az akadémikus.

Mészáros László, a BKF Kommunikációs Alapítvány kuratóriumi elnöke, a GEOMATECH Projekt ötletgazdája és vezetője tájékoztatást adott arról, hogy Európai Uniós forrásból, 2,3 milliárd forintból az Új Széchenyi Terv keretében összesen 1800 digitális tananyag készül a GEOMATECH projekt keretében. „A módszert hihetetlen érdeklődés kíséri, számos külföldi vendéget fogadtunk már Kínából, Izraelből, Nagy-Britanniából, akik most ismerkednek a projekttel, és közülük több érdeklődővel együttműködésre is léptünk” – közölte a projektmenedzser.

”A legfiatalabb nemzedéket ma már nehéz a hagyományos, statikus eszközökkel megfogni.” – fogalmazott Mészáros László, s lényegre törően össze is foglalta, miben mások a mai gyerekek. Például abban, hogy rengeteg információt kapnak, s a képi információk szerepe is felértékelődött, aktív, cselekvésre épülő módon tanulnak, sok dologra, ugyanakkor rövid ideig képesek koncentrálni, a gyorsan változó ingereket preferálják, csoportban, együttműködve szeretnek munkálkodni, s azonnali visszajelzést igényelnek a tevékenységük eredményéről.

A GEOMATECH projektmenedzsere kiemelte azt is, hogy az ingyenes program platform-független, használatához nincs szükség extra költségekre.

Juhos István, a GEOMATECH Projekt szakmai vezetője és Koren Balázs, a matematika tananyagfejlesztés vezetője bemutatta a portál használatát, az eddigi fejlesztés eredményeit, konkrét példákkal illusztrálva többek között az interaktivitást, a tananyagokban megjelenő játékosságot, a csoportmunka támogatását, a differenciált oktatás lehetőségét, a logikus és stratégiai gondolkodás fejlesztését szolgáló nyílt végű feladatokat stb.

A GEOMATECH portálon rendezett, rendszerezett, a tanórán „azonnal” használható, kész tananyagok találhatók, melyek elsajátítása egyéni tanulási útvonalakkal lehetséges.

A portálon osztály és tantárgy szerint lehet szűrni a tananyagokat, regisztráció után létrehozhatók csoportok (diák, tanár, szülő).

A diákok körében már most is népszerű, GEOMATECH digitális tananyagok segítségével játszva tanulhatnak a diákok. A virtuális tankönyv egyesíti a geometriát, algebrát, táblázatkezelést, grafikus ábrázolást, statisztikát és az analízist. Interneten keresztül asztali gépen, tableten és a diákok legnagyobb örömére hamarosan telefonon is elérhetőek lesznek a feladatok, így akár hazafelé menet is elkészülhet a házi feladat. Eszköztárában a GEOMATECH a felhasználók kreativitására épít, ezért előnye, hogy bárki könnyedén készíthet új, egyedi feladatokat, feladatmegoldásokat is. A projektben készült tananyagok a http://tananyag.geomatech.hu/ felületen folyamatosan növekvő számban elérhetők.  

A projekt iránt érdeklődő tanárok ingyenes továbbképzéseken vehetnek részt, ahol megtanulják, hogyan alakíthatják tanítási gyakorlatukhoz vagy a diákok tanulási igényeihez a tananyagokat. 2015. szeptemberig – a GEOMATECH közoktatási projektjének keretében – országosan 2400 általános és középiskolai, matematikát és természettudományokat oktató pedagógust ingyenesen képeznek ki az új módszer használatára. Emellett lehetőségük lesz saját digitális tartalmaik megosztására, népszerűsítésére is.

A szoftver segítségével a tanulási folyamatba a szülők is bekapcsolódhatnak, hiszen a programot otthon is elérhetik majd, így játékosan gyakorolhatnak gyermekükkel.

A GEOMATECH Projekt a BKF Kommunikációs Alapítvány, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, valamint a GeoGebra Nonprofit Kft. együttműködésében, az Új Széchenyi Terv keretében
(TÁMOP 3.1.12-12/1-2013-0001) valósul meg.

[Végh Györgyi]

Kapcsolódó anyagok

GEOMATECH infografika (184KB)

A GEOMATECH projektről (398KB)