2011.08.21. vasárnap
Nyomtatás

Módszertani ötletek és tanácsok tehetséggondozó nyelvtanároknak

Tehetséggondozó módszertani kiadvány 3

Szerző: Somló Katalin
Kiadás éve: 2011

A Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretében 2010 májusában kiírt 3.4.4/B-08/2/KMR pályázaton a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet sikeresen pályázott a „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” projektcímmel.

A pályázat keretei között valósult meg e tehetséggondozást segítő térítésmentesen letölthető módszertani kiadvány.

A tanítási óra szervezését a tanulók ismeretszerzését segítő, a tanításban a pedagógus által alkalmazott egyes módok ismétlődő, közös elemeiből spontán módon szerveződő, vagy célszerűen szerkesztett eljárások együttesének tekinti a kiadvány. A módszerek osztályozását a tanítási módszer tárgya, vagyis az elsajátítandó tudás jellege szerint, illetve funkció szerint, a tanításban használt információs csatorna alapján végzi. Az irányítás dominanciája a módszerek (magyarázat, előadás) jelentős részében a pedagógusé, más módszerek (gyakorlás) esetében lehet a fő szerep a tanulóé. Az irányítás szempontjából külön tárgyalja a bemenet- (input), a kimenet- (output), és a folyamatorientált tanítási módszereket.

Megfogalmazódik a módszerek ekvivalenciájának, egyenértékűségének az elve, mely szerint a tanítási módszerek csak az információ felszíni rétegeiben különböznek egymástól, de az információ „mélystruktúrája” mindegyikben azonos.

A kiadvány célja, hogy segítséget nyújtson azon kollégáknak, akik fejleszteni szeretnék az idegen nyelvek terén különösen tehetséges tanítványaik tudását. Az általános bevezető taglalja a tehetséges tanulók iskolában elfoglalt helyét, iskolai közérzetét és a motiváltságot mint a fejlődés egyik legfontosabb előfeltételét. A fő rész olyan feladattípusokat és eszközöket mutat be, amelyek egyrészt lehetővé teszik az átlagtól eltérő tanulók képességeinek kiaknázását, másrészt a megoldásuk elég élvezetes ahhoz, hogy fenntartsák a motivációt. Ebben a gyakorlatközpontú részben

  • a mintafeladatok mellett

  • szoftverek bemutatása,

  • óratervek, illetve

  • projektleírások

is megtalálhatók.
A függelék tanulók által megoldott feladatokat és bibliográfiát tartalmaz.

Ajánljuk e kiadványt valamennyi, a tehetséggondozás iránt elkötelezett pedagóguskollégánk részére.

Bondzsér Zita
pedagógiai szakértő
tehetségfejlesztés

Kapcsolódó anyagok

Somló Katalin: Módszertani ötletek és tanácsok tehetséggondozó nyelvtanároknak (5648KB)